Eigen risico, hoe werkt het precies?
In deze film geeft zorgverzekeraar Zilveren Kruis uitleg over het eigen risico.
Indigo heeft met bijna alle zorgverzekeraars in Nederland afspraken gemaakt. Dat betekent dat je een behandeling bij Indigo meestal vergoed krijgt door je zorgverzekeraar. Maar let op: dit betekent niet dat je zelf helemaal niets hoeft te betalen. Je hebt namelijk altijd een eigen risico.
Kinderen en jongeren tot 18 jaar krijgen alles vergoed. Zij hoeven geen eigen risico te betalen. Ze hebben wel een verwijzing nodig van de huisarts, jeugdarts of CJG.
Per 1 januari 2022 verandert de manier waarop de ggz wordt betaald door zorgverzekeraars. Als cliënt merk je daar ook iets van want je kunt daardoor eerder een rekening krijgen van je zorgverzekeraar voor je eigen risico.
Vanaf 2022 sturen wij elke maand een rekening aan de verzekering voor de tijd die we in de maand daarvoor hebben besteed. Die tijd betaalt de verzekering aan ons. En daarna kan je verzekering je een rekening sturen voor je eigen risico. Daar zet de verzekering dan bij hoeveel tijd zij aan ons hebben betaald. Daarmee wordt het voor jou duidelijker wat er in rekening wordt gebracht.
Maar het betekent ook dat je veel eerder in het jaar een rekening van je verzekering kunt krijgen voor je eigen risico dan dat je misschien gewend was.
Helaas hebben wij hier geen invloed op omdat landelijk is afgesproken dat iedereen dit zo moet doen. Het is goed om hier rekening mee te houden als je jouw zorgverzekering voor 2023 afsluit.
Heb je al een eerste gesprek (intake) gehad en besluit je toch om niet verder te gaan met de behandeling? Bijvoorbeeld omdat jij en jouw hulpverlener besluiten dat je naar een andere zorgverlener gaat? Of om een andere reden? Dan moet je toch ook betalen.
Indigo heeft dan al wel kosten gemaakt. Namelijk voor het verwerken van jouw aanmelding en het voeren van het intakegesprek. Afhankelijk van de zorgverzekeraar komt dit meestal neer op (een deel van) het bedrag van uw eigen risico. Zie de uitleg boven aan deze pagina.
Alle zorginhoudelijke contacten, dus ook telefonische contacten, email, chat en e-health contacten worden gefactureerd aan uw zorgverzekeraar.
In deze film geeft zorgverzekeraar Zilveren Kruis uitleg over het eigen risico.